دانلود کتاب رایگان بصورت صوتی و pdf جدید ترجمه فارسی و پرفروش

دانلود جدیدترین کتاب های فارسی و خارجی ترجمه فارسی و زیر نویس جدید pdf و صوتی mp3

دانلود کتاب رایگان بصورت صوتی و pdf جدید ترجمه فارسی و پرفروش

دانلود جدیدترین کتاب های فارسی و خارجی ترجمه فارسی و زیر نویس جدید pdf و صوتی mp3

دانلود جدیدترین کتاب های فارسی و خارجی ترجمه فارسی و زیر نویس جدید pdf و صوتی mp3
دانلود کتاب رایگان بصورت صوتی و pdf جدید ترجمه فارسی و پرفروش

کلمات کلیدی

دانلود کتاب محدودیت صفر صوتی رایگان

خلاصه کتاب محدودیت صفر

بهترین ترجمه کتاب محدودیت صفر

Pdf کتاب محدودیت صفر

کتاب محدودیت صفر دیجی کالا

قسمتهایی از کتاب محدودیت صفر

جملات تاکیدی کتاب محدودیت صفر

دانلود رایگان کتاب پول یووال نوح هراری pdf

دانلود رایگان pdf کتاب محدودیت صفر ترجمه مژگان جمالی

کتابی برای مستقل شدن

کتاب های خودسازی

کتاب های خودساخته

دانلود کتابهای موفقیت

کتاب برای شخصیت سازی

دانلود کتاب سفر به انتهای شب

کتاب قابلمه را فراموش کن نی نی سایت

کتاب قابلمه را فراموش کن دیجی کالا

قیمت کتاب قابلمه را فراموش کن

فایل صوتی کتاب قابلمه را فراموش کن

دانلود کتاب قابلمه را فراموش کن جلد دوم

دانلود رایگان کتاب قابلمه را فراموش کن pdf

دانلود رایگان قابلمه را فراموش کن

خلاصه کتاب قابلمه را فراموش کن

کتاب پرایس اکشن لنس بگز ترجمه امیرعباس قربانی pdf

کتاب پرایس اکشن لنس بگز ترجمه امیرعباس قربانی

کتاب پرایس اکشن لنس بگز pdf رایگان

کتاب پرایس اکشن ال بروکز

کتاب معامله گر پرایس اکشن pdf

دانلود ترجمه کتاب لنس بگز رایگان

بهترین ترجمه کتاب پرایس اکشن لنس بگز

  • ۰
  • ۰

 دانلود کتاب چرا ملت ها شکست می خورند؟ رایگان ترجمه فارسی pdf  دارون عجم اوغلوجیمز ای رابینسون مترجم: محمدحسین نعیمی‌پورمحسن میردامادی ویراستار: سیدعلیرضا بهشتی شیرازی انتشارات: انتشارات روزنه دسته‌بندی: علوم سیاسی و روابط بین‌المللاقتصادمجموعه معرفی توسط بی‌پلاسوینش امتیاز: ۳.۰ از ۳۵۲ رأی خواندن نظرات
نویسنده: 

نمونۀ رایگان کتاب الکترونیکی
معرفی کتاب چرا ملت ها شکست می خورند؟
کتاب چرا ملت ها شکست می خورند با عنوان فرعی ریشه‌های قدرت، شکوفایی و فقر نوشته‌ی اقتصاددان آمریکایی-ترک دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون استاد دانشگاه هاروارد است که نخستین بار در مارس سال ۲۰۱۲ در ایالات متحده‌ی آمریکا منتشر شد. در این کتاب نویسندگان با به‌کارگیری آموخته‌های خود در اقتصاد و سیاست و همچنین تاریخ ملل به بررسی و واکاوی دلایل اختلاف سطح درآمد و سطح زندگی کشور‌های مختلف پرداخته‌اند.

این کتاب با ترجمه‌ی محمدحسین نعیمی‌پور و محسن میردامادی توسط انتشارات روزنه منتشر و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره‌ کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند و معرفی کوتاهی از فصل‌های آن
کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ شامل پانزده فصل است که در هر فصل نویسندگان با بررسی مثال‌هایی از کشورهای مختلف و وضعیت زندگی و اقتصادی آن‌ها عوامل موثر بر پیشرفت و یا پسرفت ملل مختلف را بررسی کرده‌اند.

در فصل اول کتاب، «خیلی نزدیک، خیلی متفاوت»، نویسندگان با مثالی از شهر نوگالس که نیمی از آن جزء خاک آمریکا و نیم دیگر آن در مکزیک است فصل را شروع می‌کنند و به بیان این نکته می‌پردازند که تفاوت وضعیت معیشتی و اقتصادی ملل به هیچ‌وجه به موقعیت جغرافیایی محل سکونت آن‌ها بستگی ندارد. بلکه حکومت‌های مختلف ملل مختلف یکی از دلایل تفاوت وضعیت ملت‌هاست.

در فصل دوم کتاب، «نظریه‌هایی که جواب نمی‌دهد»، و در ادامه‌ی بحث فصل اول نویسندگان به بررسی عواملی مانند جغرافیا، فرهنگ ملل، و فرضیه‌ی غفلت پرداخته‌اند و با دلایل مختلفی اثرگذاری این عوامل را رد کرده‌اند.

در فصل سوم که «تولید فقر و غنا» نام دارد با مثالی از تفاوت کره‌ی شمالی و کره‌ی جنوبی عجم‌اوغلو و رابینسون به معرفی و توضیح نهادهای اقتصادی استثماری و نهادهای اقتصادی فراگیر و اثرگذاری این نهادها پرداخته‌اند.

در فصل بعدی کتاب، «تفاوت‌های کوچک و برهه‌های سرنوشت‌ساز: وزن تاریخ»، با آوردن مثال شیوع طاعون به عنوان یک برهه سرنوشت‌ساز و بررسی وضعیت برخی ملل پس از شیوع طاعون نویسندگان به این مساله اشاره می‌کنند که چنین نقاط سرنوشت‌ساز تاریخی می‌تواند در برخی ملل مانند آنچه در زمان شیوع طاعون در انگستان رخ داد فرصت شکوفایی به نهادهای فراگیر دهد، و یا برعکس، می‌تواند به تکوین نظام‌های استثماری شدت بخشد. پس از این توضیحات نویسندگان کتاب چرا ملت ها شکست می خورند برای روشن شدن این که چنین برهه‌هایی چگونه اثرگذارند، به بیان چگونگی به وجود آمدن نهادهای فراگیر پرداخته‌اند.

در فصل پنجم کتاب با نام «من آینده را دیده‌ام، و نتیجه‌بخش است: رشد تحت سلطه نهادهای استثماری» نویسندگان مهم‌ترین تفاوت جوامعی با نهادهای استثماری و جوامع با نهادهای فراگیر را نه در نبود هیچگونه رشد در جوامع با نهادهای استثماری بلکه در تفاوت ماهیت رشدی که در چنین جوامعی حاصل می‌شود می‌دانند. رشد حاصل در جوامع با نهادهای استثماری رشدی پایدار و متکی بر تغییرات فناورانه نیست، و مبتنی بر فناوری‌های موجود است. علاوه بر این، رشد جوامع با نهادهای استثماری محدود است زیرا به درگیری‌های درونی میان گروه‌های رقیبی که می‌خواهند حکومت را در دست بگیرند دامن می‌زند.

در فصل ششم کتاب، «جدایی»، نویسندگان کتاب به بررسی تحولات تاریخی مختلف در نقاط مختلف جهان و توضیح چگونگی تکامل متفاوت هرکدام پرداخته‌اند.

فصل هفتم کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند با نام «نقطه‌ی عطف» به بررسی بیشتر این نکته که برای رشد اقتصادی پایدار ملت‌ها به فناوری‌های جدید و شیوه‌های نوین انجام کارها نیاز دارند می‌پردازد. در این فصل نویسندگان با بررسی چگونگی شکل‌گیری نهادهای فراگیر در انگستان به بررسی میزان اثرگذاری تغییرات فناوری به ویژه انقلاب صنعتی پرداخته‌اند.

در فصل هشتم کتاب، «در سرزمین ما نه: موانع توسعه»، دو نویسنده‌ی کتاب به بررسی اثرات انقلاب صنعتی بر روی ملل مختلف و چگونگی بهره‌گیری ملت‌های مختلف از چنین فرصتی در راستای گسترش صنعت پرداخته‌اند. در این بررسی کشورهایی که چنین فرصتی را از دست دادند یا نهادهای سیاسی مطلقه و نهادهای اقتصادی استثماری داشته‌اند و یا فاقد نظام متمرکز سیاسی بوده‌اند.

در فصل نهم کتاب با نام «توسعه‌ی معکوس» عجم‌اوغلو و رابینسون به این نکته اشاره می‌کنند که یکی دیگر از مسائلی که به برخی ملل اجازه‌ی رشد در پی انقلاب صنعتی را نداد توسعه‌ی تجارت و استعمار اروپاییان بوده است.

در فصل دهم کتاب با نام «پراکندگی رفاه» نویسندگان کتاب انقلاب فرانسه را به عنوان یک عامل اثرگذار دیگر که در اصلاح ساختار نهادهای برخی کشورهای دیگر موثر بوده است معرفی و بررسی کرده‌اند. همچنان در این فصل ریشه‌ی نابرابری‌های امروزه را در تفاوت تحرکات نهادی که در نهایت مشخص ساخت کدام کشورها از فرصت‌های به‌وجودآمده در قرن نوزدهم برای رشد استفاده کرده‌اند و کدام کشورها موفق به بهره‌وری از آن نشده‌اند دانسته‌اند.

فصل یازدهم کتاب، «چرخه‌ی تکاملی»، به بیان چرخه‌ای که از طریق آن تمایلی در نهادهای فراگیر ایجاد می‌شود که پا برجا بمانند می‌پردازد.

پس از این فصل در فصل دوازدهم کتاب، «چرخه‌ی شوم»، فرآیند هم‌نظیر چرخه‌ی تکاملی در نهادهای استثماری که این نهادها در جهت حفظ خویش به کار می‌برند معرفی و بررسی می‌شود.

در فصل سیزدهم کتاب، سوال اصلی کتاب پرسیده شده است؛ «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» و با بررسی ملل مختلف همچنان بر این نکته تاکید شده است که رایج‌ترین علت شکست ملت‌ها داشتن نهادهای اقتصادی و سیاسی استثماری است و هرچند جزئیات این نهادها در شرایط مختلف متفاوت است ولی این نهادها همواره علت اصلی ناکامی ملت‌ها هستند.

در فصل چهاردهم کتاب، «در هم شکستن قالب‌ها»، نویسندگان کتاب با بیان مثال‌هایی از کشورهایی که در آن‌ها نهادهای استثماری جای خود را به نهادهای فراگیر داده‌اند توضیح می‌دهند که به‌رغم چرخه‌ی شوم نهادهای استثماری می‌توانند جای خود را به نهادهای فراگیر دهند اما این کار نیازمند تلاش فراوان است. زیرا نه خود به خود رخ می‌دهد و نه آسان است.

در فصل پایانی کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند با نام «فهم فقر و غنا» دارون عجم اوغلو و رابینسون به جمع‌بندی توضیحات خود در فصول گذشته و بیان کلی نظریه خود درباره‌ی اثرگذاری نهادهای فراگیر و استثماری در موفقیت و شکست ملت‌ها پرداخته‌اند.

خرید و دانلود کتاب چرا ملت ها شکست می خورند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟
این کتاب را به کسانی که علاقمند به بررسی نهادهای اقتصادی ملل مختلف هستند و یا علاقمند به تاثیرات حکومت‌ها و وقایع مختلف بر روی سطح اقتصاد و زندگی ملت‌های مختلف هستند پیشنهاد می‌کنیم.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟
در کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند دارون عجم‌اوغلو و جیمز رابینسون،‌ اساتید مطرح دانشگاه‌های ام‌آی‌تی و هاروارد با بهره‌گیری از دانش اقتصادی و سیاسی خود و همچنین بررسی وقایع تاریخی در نقاط مختلف جهان و با بیانی ساده و مناسب افراد غیرمتخصص، چگونگی شکل‌گیری اقتصادهای مختلف را توضیح داده‌اند که خواندن آن می‌تواند کمک شایانی به درک چرایی نابرابری‌های امروزه‌ در جهان شود. علاوه بر این، کتاب حاوی داستان‌های تاریخی فراوانی است که حتی بدون توجه به نظریه اقتصادی-سیاسی مطرح‌شده در کتاب نیز به خودی خود می‌توانند بسیار جالب و آموزنده باشند.

درباره‌ی دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون؛ نویسندگان کتاب
دارون عجم اوغلو اقتصاددان آمریکایی-ترک متولد ترکیه است. وی در ۳ سپتامبر ۱۹۶۷ در استانبول چشم به جهان گشود. عجم‌اوغلو تحصیلات آکادمیک خود را در رشته اقتصاد به پایان رساند و پس از پایان دوره‌ی دکترا در مدرسه‌ی اقتصاد لندن شروع به تدریس کرد و یک سال بعد عضو هیئت علمی موسسه فناوری ماساچوست شد. او هم‌اکنون استاد دانشگاه ام‌آی‌تی است و در زمره‌ی ده اقتصاددان پراستناد قرار دارد. عجم‌اوغلو جوایز متعددی در حوزه‌ی اقتصاد دریافت کرده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مدال جان بیتز کلارک اشاره کرد.

جیمز آلن رابینسون نویسنده‌ی دیگر کتاب، اقتصاددان و دانشمند سیاسی بریتانیایی است که در سال ۱۹۶۰ متولد شده است. رابینسون نیز مانند عجم‌اوغلو تحصیلات آکادمیک خود را در رشته‌ی اقتصاد به پایان رسانده است. حوزه‌ی تحقیقات او توسعه‌ی اقتصادی و سیاسی تطبیقی با تمرکز بر آمریکای لاتین و جنوب آفریقا بوده است. آشنایی رابینسون و عجم‌اوغلو از زمان حضورشان در مدرسه‌ی اقتصاد لندن شکل گرفته و منجر به نگارش کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ شده است. رابینسون در حال حاضر در مدرسه سیاست عمومی هریس در دانشگاه شیکاگو استاد است.

نظرات افراد و مجلات مشهور درباره کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند
بیل گیتس، میلیارد معروف آمریکایی در یادداشتی در نقد این کتاب به بیان برخی نقص‌های نظریه‌ی مطرح‌شده در کتاب پرداخته است. او در بخشی از این یادداشت می‌نویسد:‌ «من معمولاً در مورد کتاب‌هایی که بررسی می‌کنم، تقریباً خوش‌بین هستم. اما واقعاً با این کتاب مشکل دارم!» و با این جمله به بررسی برخی مسائلی که در کتاب به آن توجه نشده است می‌پردازد.

علاوه بر بیل گیتس منتقدین زیادی درباره‌ی کتاب به بیان نظرات خود پرداخته‌اند. آرویند سوبرامانیان، اقتصاددان هندی، به مشکل بالقوه علیت معکوس در نظریه‌ی مطرح‌شده اشاره می‌کند. او همچنین عقیده دارد که این کتاب در بررسی وضعیت امروزه‌ی چین و هند دچار محدودیت‌هایی است.

جفری ساکس، اقتصاددان آمریکایی، نیز مشکل اصلی کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند را در این می‌بیند که به شدت بر نهادهای سیاسی داخلی تمرکز می‌کند و عوامل دیگر، مانند پیشرفت فناوری و ژئوپلیتیک را نادیده می‌گیرد.

علاوه بر این نقدها، در واشینگتن‌پست، گاردین و نیویورک‌تایمز مقالاتی حاوی انتقادهای مثبت‌تری نسبت به این کتاب منتشر شده است که در آن‌ها علاوه بر شرح کتاب به بیان نقاط قوت کتاب پرداخته‌اند. برای مثال در گاردین، پاول کالیر اشاره می‌کند که «یک تز را می‌توان، هرچند خام، در یک بررسی کوتاه خلاصه کرد. با این حال، نقطه قوت اصلی این کتاب فراتر از قدرت خلاصه‌نویسی است: از ابتدا تا انتها مملو از داستان‌های تاریخی است که هم عالمانه و هم جذاب هستند.».

نقد کوتاه کتاب
دارون عجم‌اوغلو و جیمز رابینسون در کتاب چرا ملتها شکست میخورند با بررسی مثال‌های زیادی از وضعیت ملت‌های مختلف در برهه‌های مختلف تاریخی به توضیح نظریه خود درباره‌ی دلایل تفاوت سطح اقتصادی و معیشتی مردم کشورهای مختلف پرداخته‌اند. وجود این مثال‌ها از کشورهایی که بعضا با ساختار حکومتی و اقتصادی آن‌ها آشنا هستیم به بهتر فهمیده شدن نظریه مطرح‌شده کمک بسیاری کرده است. اما در کنار این ویژگی مثبت، برخی منتقدان معتقدند که بررسی‌های این دو نویسنده سطحی و بدون پشتوانه‌ی دقیق بوده است و این ممکن است منجر به اشتباه گرفتن علت و معلول شده باشد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟
(73 رای)

عکس جلد کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟
نویسنده: جیمز ای. رابینسون، دارون عجم اوغلو
مترجم: محسن میردامادی، محمدحسین نعیمی پور
گوینده: تایماز رضوانی
ناشر صوتی: استودیو نوار
ناشر: انتشارات روزنه
قیمت:
67500 تومان - 12.49€
خرید کتاب صوتی
شنیدن نمونه
 برای دانلود قانونی کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر،  در فا فایل 

معرفی
فهرست
مشخصات
نظرات 35
معرفی کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟
چرا برخی از ملت‌ها ثروتمند و برخی دیگر فقیر هستند؟ ثروت و فقر، سلامتی و بیماری، رفاه و قحطی چگونه در میان ملت‌ها تقسیم می‌شود؟ کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. جیمز ای. رابینسون و دارون عجم اوغلو نویسندگان این کتاب هستند. این اثر افتخارات بسیاری را از جمله جایزه‌ی لیونل گلبر از آن خود کرده است.

درباره‌ی کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟
پرسشی سهل و ممتنع که از ابتدای تاریخ تمدن تا همین امروز، قرن‌هاست که ذهن متخصصان و پژوهشگران را به خود مشغول کرده است: چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ آیا پاسخ را باید در فرهنگ ملل مختلف جست‌وجو کرد؟ شرایط اقلیمی و جغرافیایی تا چه میزان در جواب این سؤال نقش دارند؟ سیاست‌ورزی‌های حکومت‌ها چطور؟ جیمز ای. رابینسون (James A. Robinson) و دارون عجم اوغلو (Daron Acemoglu) در کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ (?Why Nations Fail) این پرسش استراتژیک و پاسخ‌های پیرامون آن را بررسی می‌کنند.

چرا بوتسوانا، کشوری به مساحت پانصدوهشتاد هزار متر مربع در جنوب آفریقا، با نرخ رشدی سریع به یکی از کشورهای توسعه‌یافته‌ی جهان تبدیل شده است، در حالی که سایر کشورهای آفریقایی مانند زیمبابوه، کنگو و سیرالئون در فقر و قحطی و خشونت فرو رفته‌اند؟ کنتراست رفاهی و اجتماعی و سیاسی کره‌ی شمالی و کره‌ی جنوبی چطور؟ دو کشور هم‌نژاد که مانند دو ساحت مثلث یین و یانگ در یک محدوده‌ی جغرافیایی تنگاتنگِ یکدیگر قرار دارند اما یکی از این دو کشور مردمانی ثروتمند دارد و دیگری ملتی که از فقیرترین انسان‌های جهان به شمار می‌روند. جیمز‌ ای. رابینسون و دارون عجم اوغلو پاسخ این پرسش را دریافته‌اند. با خرید کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ شما هم می‌توانید از این پاسخ پژوهیده آگاه شوید.

نویسندگان این کتاب از خلال پانزده سال تحقیق شواهد تاریخی خارق‌العاده‌ای را از امپراتوری روم، دولت‌شهرهای مایا، ونیز قرون وسطی، اتحاد جماهیر شوروی، آمریکای لاتین، انگلستان، اروپا، ایالات متحده و آفریقا، حول محور پرسش اصلی این کتاب کشف کردند که آنان را به خلق یک نظریه‌ی جدید در این زمینه رهنمون ساخت. نظریه‌ای که خود آبستن پرسش‌های بسیار دیگری شد؛ از جمله:

آیا چین با همین سرعت به رشد خود ادامه خواهد داد و غرب را به سیطره‌ی خود فرو خواهد برد؟
آیا آمریکا بهترین روزهایش را پشت سر گذاشته است؟
مؤثرترین راه برای کمک به انتقال میلیاردها نفر از فقر به سوی رفاه چیست؟
مطالب این کتاب طیف گسترده‌ای از علوم را در بر می‌گیرد؛ از تاریخ تمدن گرفته تا علوم سیاسی و اقتصاد. این کتاب طرز تفکر شما را در مورد توسعه‌ی اقتصادی دگرگون خواهد کرد و به شما بینشی تازه از مسائل استراتژیک و به‌روز جهان خواهد داد.

محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور ترجمه‌ی این کتاب صوتی را بر عهده داشته‌اند و نشر صوتی استودیو نوار با همکاری انتشارات روزنه آن را در قالب کتاب گویا تهیه و منتشر کرده است. کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ را با صدای تایماز رضوانی می‌شنوید.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟
تأیید شده از سوی 6 تن از برندگان جایزه‌ی نوبل
برنده‌ی جایزه‌ی لیونل گلبر
برنده‌ی جایزه‌ی آرتور راس
برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سیاسی پدی پاور و سیاست کلی
نامزد جایزه‌ی کتاب اقتصادی سال در نشریه‌ی فایننشیال تایمز
نامزد جایزه‌ی کتاب اقتصادی سال در نشریه‌ی مک کینزی
نامزد جایزه‌ی کتاب ناداستان گودریدز
نکوداشت‌های کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟
سیاستمداران و هر کسی که به توسعه‌ی اقتصادی علاقه دارد باید این کتاب را مطالعه کند. (جرد دایموند، نقد کتاب نیویورک)
جسور، پرمغز، جاه‌طلبانه و در نهایت امیدوارکننده. (واشنگتن پست)
کتابی ضروری برای دانشجویان اقتصاد و علوم سیاسی، و همچنین برای خوانندگان عمومی. کسانی که این کتاب را مطالعه می‌کنند از نویسندگان آن بابت ظرفت خود در بیان دانش‌شان قدردانی خواهند کرد. (Kirkus Reviews)
مدتی پیش یک فیلسوف کمترشناخته‌شده‌ی اسکاتلندی کتابی نوشت درمورد آنچه باعث موفقیت ملت‌ها و شکستشان می‌شود. آن کتاب هنوز هم خوانده می‌شود. با همان ظرافت و با همان چشم‌انداز وسیع تاریخی، دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون دوباره همین سوال را برای زمانه‌ی ما مطرح کرده‌اند. قرن‌ها بعد، نوادگان ما نیز به همین ترتیب، این کتاب را خواهند خواند. (جورج آکرلوف، برنده‌ی جایزه نوبل اقتصاد 2001)
کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ برای چه کسانی مناسب است؟
اگر به مطالعات سیاسی و اقتصادی علاقه‌مند هستید، شنیدن این کتاب تحسین‌شده را از دست ندهید.

با جیمز ای. رابینسون و دارون عجم اوغلو بیشتر آشنا شویم
جیمز ای. رابینسون، دانشمند علوم سیاسی و اقتصاددان مطرح جهان، و یکی از 8 استاد کنونی دانشگاه شیکاگو است. او با تمرکز بر آمریکای لاتین، آفریقا، بولیوی، جمهوری دموکراتیک کنگو، سیرالئون، هائیتی و کلمبیا در حال انجام تحقیق و پژوهش است و تا کنون ثمره‌ی بسیاری از تحقیقات خود را در برجسته‌ترین دانشگاه‌های جهان تدریس کرده است. رابینسون پیش از این بر کرسی دانشگاه‌هایی همچون هاروارد، کالیفرنیا، برکلی، ملبورن و... به آموزش و پرورش نخبه‌های مطالعات اقتصادی جهان پرداخته است.

این اقتصاددان آمریکایی ترک‌تبار در سال 1967 در استانبول متولد شد. دارون عجم اوغلو از سال 1993 در مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) تدریس می‌کند. او کارشناسی ارشد و سپس دکترای خود را در 25 سالگی در مدرسه‌ی اقتصاد لندن تکمیل کرد و در سال 2005 مدال جان بیتس کلارک را دریافت کرد. مطابق یک نظرسنجی در سال 2011 عجم اوغلو پس از پل کروگمن و گرگ منکیو در فهرست «اقتصاددانان زنده‌ی محبوب زیر 60 سال» در در رتبه‌ی سوم میان اقتصاددانان آمریکایی قرار گرفت. در سال 2015، او به عنوان معتبرترین اقتصاددان 10 سال گذشته بر اساس داده‌های پژوهشی در نشریه‌ی اکونومیک انتخاب شد.

جیمز ای. رابینسون و دارون عجم اوغلو کتاب‌های مشترک دیگری نیز با یکدیگر دارند که از میان آن‌ها می‌توان به «ریشه‌های اقتصادی دیکتاتوری و دموکراسی» و «دالان باریک» اشاره کرد.

\

معرفی، خرید و دانلود کتاب چرا ملت ها شکست می خورند
ریشه های قدرت،ثروت و فقر
نویسندگان:
،
مترجمان:
،
،
ناشر:
این کتاب دربارۀ تفاوت‌ عظیم میان درآمدها و سطح زندگی در کشورهای ثروتمند جهان، مانند ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و آلمان، و ممالک فقیر از جمله کشورهای آفریقایی جنوب صحرای بزرگ، آمریکای مرکزی و جنوب آسیا نوشته شده است.

اکنون که این پیش‌درآمد را به رشته تحریر درمی‌آوریم «بهار عربی»، شمال آفریقا و خاورمیانه را به لرزه افکنده است؛ بهاری که با «انقلاب یاس» آغاز گردید و نخستین جرقه‌های آن بر اثر خشم عمومی نسبت به حوادث منجر به خودسوزی یک دستفروش محمد بوعزیزی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ زده شد. در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱، «زین‌العابدین ‌بن علی»، که از ۱۹۸۷ حکومت تونس را در دست داشت، کناره‌گیری کرد. اما تب‌وتاب انقلابیون تونسی علیه حاکمیت نخبگان ویژه‌خوار که مهارنشدنی به نظر می‌رسید، نیرومندتر شد و به دیگر نقاط خاورمیانه سرایت کرد. در ۱۱ فوریه ۲۰۱۱، «حسنی مبارک» که برای بیش از سی سال قدرت را در مصر قبضه کرده بود به زیر کشیده شد. سرنوشت رژیم‌های بحرین، لیبی، سوریه و یمن تاکنون [زمان انتشار کتاب] مشخص نشده است.

ریشۀ نارضایتی در این کشورها فقر است. سطح متوسط درآمد مردم مصر تقریباً ۱۲درصد درآمد متوسط شهروندان آمریکایی و امید به زندگی در این کشور ده سال کمتر از آمریکاست. ۲۰درصد از مردم مصر در فقر شدید به سر می‌برند. هرچند این نابرابری‌ها چشمگیر است، اما در مقایسه با فاصله‌ای که میان آمریکا و فقیرترین کشورهای جهان همچون کرۀ شمالی، سیرالئون و زیمبابوه وجود دارد به‌راستی اندک است؛ کشورهایی که بیش از نصف جمعیت‌شان در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

 

چرا مصر تا این حد فقیرتر از آمریکاست؟ چه محدودیت‌هایی مانع خوشبخت‌ شدن مصریان می‌شود؟ آیا فقر سرنوشت تغییرناپذیر مردم این کشور است یا می‌توان آن را از بین برد؟ برای اندیشیدن به این موضوع یک راه منطقی آن است که ببینیم مصریان خود در این باره چه می‌گویند و چرا در برابر رژیم مبارک به پا خاستند. «نوحه حامد» ۲۴ ساله که برای یک آژانس تبلیغاتی در قاهره کار می‌کند به هنگام تظاهرات در میدان «التحریر» دیدگاه خود را چنین بیان می‌کند: «ما از فساد، ظلم و آموزش بد رنج می‌بریم. ما نظام فاسدی داریم که باید عوض شود». «مصعب الشامی»، ۲۰ ساله و دانشجوی داروسازی هم که در میدان حضور دارد نظر وی را این‌گونه تأیید می‌کند: «امیدوارم تا پایان امسال یک حکومت انتخابی داشته باشیم، آزادی‌های اساسی برقرار شود و ما بر فسادی که سراسر کشور را فراگرفته است نقطه پایان بگذاریم».

معترضان در میدان التحریر یکصدا در مورد فساد و ناتوانی حکومت در خدمت‌رسانی عمومی و نبود فرصت‌های برابر در کشور سخن می‌گویند. آنها به‌ویژه نسبت به ظلم و فقدان حقوق سیاسی برای شهروندان اعتراض دارند. همان‌گونه که محمد البرادعی، رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سیزدهم ژانویه ۲۰۱۱ در توییتر نوشت:

«تونس: ستم + نبود عدالت اجتماعی + عدم پذیرش مسیرهای تغییر آرام = یک بمب ساعتی»
دسته‌ها:
شناسنامه
فرمت محتوا
حجم
تعداد صفحات
زمان تقریبی مطالعه
نویسنده
نویسنده دوم
مترجم
مترجم دوم
مترجم سوم
ناشر
زبان
تاریخ انتشار
قیمت ارزی
قیمت چاپی
مطالعه و دانلود فایل
نقد و امتیاز من
بقیه را از نظرت باخبر کن:
 

در بخشی از کتاب چرا صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ می‌شنویم
در سال 1583 ویلیام لی پس از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه کمبریج به کالورتون بازگشت تا در آن جا کشیش محلی شود. ملکه الیزابت اول جدیداً دستوری صادر کرده بود که بر اساس آن رعایای کشورش باید همیشه یک کلاه بافتنی بر سر داشته باشند. لی در یادداشت‌های خود آورده است: «دست بافندگان تنها ابزار تولید چنین پوشاکی بود. اما این کاری بود که بسیار به طول می‌انجامید. من شروع به فکر کردم. مادر و خواهرهایم را می‌دیدم که در گرگ‌ومیش غروب نشسته‌اند و با میله‌های بافندگی خود کار می‌کنند. اگر کلاه‌ها با دو میله و یک رشته نخ بافته می‌شدند چرا کار با چندین میله دنبال نشود؟» این فکر بکر سرآغاز ماشینی شدن نساجی بود. لی به فکر ساختن دستگاهی افتاد که مردم را از زحمت تمام‌نشدنی بافتن پوشاک با دست معاف کند. او حکایت می‌کند که: «کم‌کم وظایفم را در قبال کلیسا و خانواده از یاد بردم و اندیشه‌ام درمورد دستگاه و ساخت آن تمام ذهن و قلب مرا به خود مشغول کرد. سرانجام در سال 1589 دستگاه یا به‌قول لی دار بافندگی آماده شد. او با هیجان به لندن رفت تا با ملکه ملاقات کند، میزان سودمندی آن دستگاه را به او نشان دهد و از او درخواست پروانه‌ی اختراع نماید تا مانع از نسخه‌برداری دیگران از این طرح شود.»

فهرست مطالب کتاب صوتی
نمونه
37 دقیقهمقدمه
15 دقیقهپیشگفتار
131 دقیقهفصل اول: خیلی نزدیک، خیلی متفاوت
76 دقیقهفصل دوم: نظریه‌هایی که جواب نمی‌دهد
87 دقیقهفصل سوم: تولید فقر و غنا
87 دقیقهفصل چهارم: تفاوت‌های کوچک و برهه‌های سرنوشت‌ساز
95 دقیقهفصل پنجم: رشد تحت سلطه نهادهای استعماری
96 دقیقهفصل ششم: جدایی
106 دقیقهفصل هفتم: نقطه عطف
106 دقیقهفصل هشتم: موانع توسعه
89 دقیقهفصل نهم: توسعه معکوس
95 دقیقهفصل دهم: پراکندگی رفاه
112 دقیقهفصل یازدهم: چرخه تکاملی
109 دقیقهفصل دوازدهم: چرخه شوم
123 دقیقهفصل سیزدهم: امروزه چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟
82 دقیقهفصل چهاردهم: درهم شکستن قالب
121 دقیقهفصل پانزدهم: فقر و غنا
ادامه فهرست
مشخصات کتاب صوتی
نام کتاب    کتاب صوتی چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟
نویسنده    جیمز ای. رابینسون، دارون عجم اوغلو
مترجم    محسن میردامادی، محمدحسین نعیمی پور
گوینده    تایماز رضوانی
ناشر چاپی    انتشارات روزنه
ناشر صوتی    استودیو نوار
سال انتشار    ۱۴۰۱
فرمت کتاب    MP3
مدت    ۲۶ ساعت و ۸ دقیقه
زبان    فارسی
موضوع کتاب    کتاب صوتی اقتصاد و مدیریت، کتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه صوتی
67500 ت - 12.49 یورو
خرید کتاب صوتی

کدام ترجمه چرا ملت ها شکست می‌خورند بهتر است؟
کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند: ریشه‌های قدرت، شکوفایی و فقر» برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ با ترجمه‌ی محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد. این ترجمه علاوه بر اولین ترجمه‌ی کتاب، بهترین ترجمه‌ی این اثر نیز بوده است. علاوه بر این ترجمه، افراد دیگری نیز کتاب را به فارسی برگردانده‌اند. از جمله این برگردان‌ها می‌توان به ترجمه‌ی مراد فرهادپور، ترجمه‌ی حمیدرضا خطیبی و برگردان پویا جبل‌عاملی، با همراهی محمود صدری و محمدرضا فرهادی‌پور اشاره کرد.

جملاتی از متن کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند
مردم نوگالس آریزونا می‌توانند بدون هراس از در خطر افتادن امنیت‌شان و یا دلهرۀ دائمی در مورد دزدی، مصادرۀ اموال و تهدیدهای مشابه آن به زندگی روزمرۀ خود بپردازند. آنها هم‌چنین دولت را با وجود تمام ناکارآمدی‌ها و برخی موارد فساد، نمایندۀ بدیهی خود می‌دانند که این موضوع، به اندازۀ زندگیِ بدون هراس، از اهمیت برخوردار است. آنها می‌توانند با رأی خود شهردار، فرماندار، نمایندگان کنگره و سناتورها را تغییر دهند. آنان همچنین در انتخابات ریاست جمهوری که تعیین می‌کند چه کسی هدایت کشورشان را به‌دست می‌گیرد دارای حق رأی‌اند. دموکراسی برای آنها جزء بدیهیات زندگی اجتماعی تلقی می‌شود.

درجنوب این حصار، یعنی تنها چند قدم آن طرف‌تر شرایط کاملاً متفاوت است. با وجود آن‌که اهالی «نوگالس سونورا» در بخش نسبتاً مرفه مکزیک زندگی می‌کنند، با این حال درآمد متوسط خانوار در آن‌جا حدود یک سوم نوگالس آریزوناست. در آن‌جا بیشتر بزرگسالان تحصیلات مقطع متوسطه را به پایان نرسانده‌اند و بسیاری از نوجوانان به مدرسه نمی‌روند. مادران نگران نرخ بالای مرگ‌ومیر نوزادان هستند و با توجه به کیفیت پایین بهداشت و سلامت عمومی، طول عمر کم‌تر مردم تعجب برانگیز نیست. آنها هم‌چنان به طیف وسیعی از خدمات عمومی دسترسی ندارند. جاده‌های جنوبِ حصار در وضع بدی به سر می‌برند. نظم و قانون در شرایط بدتری است. میزان جرم و جنایت بالاست و راه‌اندازی کسب و کار اقدامی مخاطره‌آمیز به حساب می‌آید. در مورد اخیر، اهالی نه‌تنها با خطر سرقت مواجه هستند، که راه‌اندازی یک بنگاه جدید و اخذ تمامی مجوزهای مورد نیاز مستلزم پرداخت رشوه به همۀ دست‌اندرکاران و تلاشی طاقت‌فرساست. ساکنان نوگالس سونورا به‌طور روزمره با فساد و بی‌لیاقتی سیاستمداران سروکار دارند.

چرا ملت‌ها شکست می خورند (شومیز)
(169)
نویسندگان:
دارون عجم اغلو
دارون عجم اغلو
جیمز ای رابینسون
جیمز ای رابینسون
مترجمان:
محسن میر داماد
محسن میر داماد
محمد حسین نعیمی پور
محمد حسین نعیمی پور
نشر:
نشر روزنه نشر روزنه
موجود نیست
اطلاع رسانی پس از موجود شدن کالا
دفعات مشاهده کتاب
15122
علاقه مندان به این کتاب
241
می‌خواهند کتاب را بخوانند
23
کسانی که پیشنهاد می کنند
48
کسانی که پیشنهاد نمی کنند
1
نظر خود را برای ما ثبت کنید

توضیحات کتاب چرا ملت‌ها شکست می خورند
انتشارات روزنه منتشر کرد: کتاب چرا ملت ها شکست میخورند؟ ریشه های قدرت، ثروت فقر این کتاب نوشته دارون عجم اوغلو، جیمز ای.رابینسون است به ترجمه محسن میردامادی، محمدحسین نعیمی پور و مقابله متن: سید علیرضا بهشتی شیرازی است. «چرا ملت ها شکست می‌خورند» با نگارشی درخشان و دلپذیر به پرسشی پاسخ می‌دهد که قرن ها متخصصان را درمانده کرده است. چرا برخی کشورها ثروتمند و برخی دیگر فقیرند و به واسطه ثروت و فقر، سلامتی و بیماری، غذا و قحطی از یکدیگر مجزا می‌شوند؟» آیا این امر ناشی از فرهنگ، آب و هوا یا جغرافیا است؟ شاید جهل و غفلت از سیاست های صحیح علت ناکامی ها است؟ مطلقا خیر. هیچ یک از این عوامل قطعی یا محتوم نیستند. از این که بگذریم، چگونه توضیح دهیم که چرا بوتسوانا تبدیل به یکی از کشورهایی شده است که سریعترین رشدها را در جهان دارند، در حالی که سایر کشورهای آفریقایی همچون زیمباوه، کنگو و سیرالئون در ورطه فقر و خشونت گرفتار آمده اند؟ دارون عجم اوغلو و رابینسون قاطعانه نشان می دهند که این نهادهای اقتصادی و سیاسی ساخته دست بشرند که شالوده موفقیت اقتصادی (یا فقدان آن) را می سازند. عجم اوغلو و رابینسون بر مبنای پازنده سال مطالعه بر روی منابع اصلی به شواهد تاریخی فوق العاده ای از امپراطوری رُم، دولت-شهرهای مایا و نیز دوران قرون وسطی، اتحادیه جماهیر شوروی و آفریقا نظم می بخشند تا نظریه اقتصادی سیاسی تازه ای بنا کند که ارتبازی وسیع با پریش های سترگ امروزین دارد. «چرا ملت ها شکست می خورند؟» نحوه نگاه و درک شما را نیست به جهان دگرگون می کند. فروشگاه اینترنتی 30بوک

جزئیات کالا
اطلاعات بیشتر
نوع کالا
دسته بندی
موضوع اصلی
موضوع فرعی
نویسنده
مترجم
نشر
شابک
کتاب
کتاب عمومی
سیاست
نظریه و نقد
دارون عجم اغلو ، جیمز ای رابینسون
محسن میر داماد ، محمد حسین نعیمی پور
نشر روزنه
9789643344528
نقد و بررسی تخصصی نقد و بررسی تخصصی
چرا ملت‌ها شکست می‌خورند
کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند
بخشی از کتاب چرا ملت‌‌ها شکست می‌خورند:
«تا زمان اصلاحات سیاسی در سال دو هزار میلادی، نوگالس سونورا دقیقاً به مانند سایر بخش‌های مکزیک، تحت کنترل فساد‌آمیز «حزب انقلابی نهادی» قرار داشت. چگونه ممکن است دو نیمۀ یک شهر تا این حد با هم متفاوت باشند؟ میان آنها هیچ اختلافی در جغرافیا، آب و هوا یا نوع بیماری‌های شایع در منطقه وجود ندارد، زیرا میکروب‌ها برای تردد میان دو بخش آمریکایی و مکزیکی این شهر با محدودیتی روبه‌رو نیستند. در این دو شهر وضعیت سلامت بسیار متفاوت است، اما این موضوع هیچ ربطی به امراض ندارد؛ بلکه به خاطر عدم برخورداری اهالی جنوب حصار از بهداشت مناسب و مراقبت‌های مطلوب پزشکی است.»
چرا برخی از ملت‌ها پیشرفت می‌کنند در حالی که برخی دیگر با فقر و فساد دست و پنجه نرم می‌کنند؟ چرا مصر تا این حد فقیرتر از آمریکاست؟ چه محدودیت‌هایی مانع خوشبخت شدن مردمان کشورهایی مثل مصر می‌شود؟ آیا سرنوشت مردم تغییرناپذیر است یا می‌توان این سرنوشت را تغییر داد؟ مردم مصر علت بنیادین مشکلات اقتصادی‌شان را فقدان حقوق سیاسی می‌دانند اما این مطلب تا چه حد درست است؟ هیچ‌یک از این عوامل قطعی یا سرنوشت‌ساز نیستند، در غیر این صورت چگونه می‌توان توضیح داد که چرا بوتسوانا به یکی از کشورهایی با رشد اقتصادی سریع تبدیل شد درحالی‌که سایر کشورهای آفریقایی مانند زیمباوه، کنگو و سیرالئون در فقر و خشونت فرو رفته‌اند؟

کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند: ریشه‌های قدرت، ثروت و فقر برای اولین بار در سال 2012 منتشر شد. اقتصاددان‌ها دارون عجم اغلو و جیمز ای رابینسون در این کتاب از طریق طیف وسیعی از مطالعات موردی تاریخی، بینش‌هایی دربارۀ اقتصاد نهادگرایی، اقتصاد توسعه و تاریخ اقتصادی به خواننده می‌دهند تا بفهمیم چرا ملت‌ها به گونه‌ای متفاوت توسعه می‌یابند و چرا برخی از آن‌ها در انباشت قدرت و رفاه از برخی دیگر شکست می‌خورند.
معرفی کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند اثر دارون عجم اغلو و جیمز ای رابینسون
کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند اثر دارون عجم اغلو و جیمز ای رابینسون با ترجمۀ محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور را نشر روزنه به چاپ رسانده است. برخی از مردم می‌گویند پیشرفت و پسرفت ملت‌ها بستگی به موقعیت، فرهنگ یا عدم دانش یک ملت دارد اما مطمئناً این تمام قضیه نیست. نویسندگان در کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند، می‌گویند که چرا نابرابری اقتصادی در جهان امروز بسیار رایج است و مشخص کرده‌اند که فرهنگ، جغرافیا، آب و هوا یا هر عامل دیگری دلیل این نابرابری اقتصادی و بی‌عدالتی نیست بلکه تصمیمات ضعیف صاحبان قدرت سیاسی دلیل اصلی بی‌عدالتی است. 

این کتاب ترکیبی از چندین سال تحقیقات دارون عجم اغلو در مورد نظریۀ رشد اقتصادی و جیمز ای رابینسون در مورد اقتصاد آفریقا و آمریکای لاتین و همچنین تحقیقات بسیاری از نویسندگان دیگر است. قصد نویسندگان این کتاب معرفی نقش تعیین کنندۀ نهادها در دستیابی به سطح بالایی از رفاه در کشورها است. این کتاب در واقع به توضیح تفاوت عظیم درآمد‌ها و سطح زندگی در کشورهای ثروتمند جهان، مثل ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و آلمان در مقابل ممالک فقیر از جمله کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوب آسیا پرداخته است.

دارون عجم اغلو و جیمز رابینسون به طور قاطع نشان می‌دهند که این نهادهای سیاسی و اقتصادی ساختۀ دست بشر هستند که زمینه‌ساز موفقیت یا عدم موفقیت اقتصادی می‌شوند. کشور کره یکی از نمونه‌های خوبی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. مردم کره شمالی فقیرترین مردم روی زمین هستند درحالی‌که برادران و خواهران آن‌ها در کره‌ جنوبی جزو ثروتمندترین مردم جهان هستند. دولت کره جنوبی در جامعه انگیزه ایجاد کرد، به نوآوری پاداش داد و به همه اجازه داد در فرصت‌های اقتصادی مشارکت کنند. چنین موقعیت اقتصادی‌ای تداوم یافت چون دولت نسبت به شهروندان و تودۀ عظیم مردم پاسخگو بود، اما مردم کره شمالی دهه‌ها قحطی، سرکوب سیاسی و افول نهادهای اقتصادی را تحمل کرده‌اند و ظاهراً هیچ پایانی برای آن نیست. 
در کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند چه می‌خوانیم؟
کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند حول محور این سوال می‌چرخد که چرا برخی کشورها در فقر هستند در حالی‌که برخی دیگر در ثروت و رفاه زندگی می‌کنند. نویسندگان این کتاب به همراه گروهی از اقتصاددان‌های مطرح، شرط توسعه را گذر از نظام الیگارشی یا به تعبیر مترجمان اندک‌سالاری می‌دانند. در این کتاب نویسندگان توضیح می‌دهند که این تفاوت در واقع نتیجۀ نهادهای اقتصادی و سیاسی است که در برهه‌های حساس تاریخ ایجاد شده‌اند.
سه درس و نظریۀ جالب کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند به شرح زیر است: 
۱. بهترین راه برای توضیح تفاوت استانداردهای زندگی بین کشورها، بررسی تفاوت‌های نهادی آن‌هاست.

۲. یک رویداد واحد در یک مقطع حساس می‌تواند به معنای دنیایی متفاوت برای موفقیت یک کشور باشد.

3. بیرون آمدن از چرخۀ فقر ممکن است بسیار سخت باشد، اما ممکن است. 
بخش اول کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند توضیح این مورد است که چطور دو کشور می‌توانند چنین استانداردهای زندگی متفاوتی داشته باشند. کافی است به نهادهایی که آن‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند نگاهی بیاندازید. نظریه‌های قدیمی را به فراموشی بسپارید که می‌گفتند برخی از کشورها به دلیل موقعیت مکانی خود از نظر اقتصادی با مشکل مواجه هستند. کشورهای بسیار زیادی در کنار یکدیگر وجود دارند که استانداردهای زندگی متفاوتی برای اثبات نادرست بودن این موضوع دارند. چشم‌انداز اقتصادی تفاوت بین این کشورها را تعیین می‌کند. این‌ها مقرراتی است که اقتصاد را در داخل مرزهای یک کشور هدایت می‌کند که شامل مواردی مثل خدمات عمومی، قوانین مالکیت و دسترسی به منابع مالی می‌شود. 

یک کشور می‌تواند نهادهای فراگیر یا استخراجی داشته باشد. نهادهای اقتصادی فراگیر راه را برای موفقیت اقتصادی هموار می‌کنند و شهروندان را به مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی تشویق می‌کنند. آن‌ها در آزادی اقتصادی قوی‌تری عمل می‌کنند. نمونه‌های این نوع اقتصاد در کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا است که در آن اقتصاد از قوانین مالکیت خصوصی، بخش‌های بانکی توسعه یافته و آموزش عمومی قوی سود می‌برد. این سیستم افراد را به کار سخت و خلاق‌ ترغیب می‌کند چون می‌دانند تلاش آن‌ها ثروت به همراه خواهد داشت. 

«اکنون باید روشن شده باشد که اگر ایالات متحده آمریکا، و نه مکزیک، به یک قانون اساسی پشتیبان قواعد دموکراتیک متعهد شد، که قدرت سیاسی را محدود و آن را به طور گسترده در جامعه توزیع می‌کرد، این امری تصادفی نبود. سندی که در ماه مه 1787 در نشست نمایندگان در فیلادلفیا نوشته شد حاصل یک فرآیند طولانی بود که با تشکیل گردهمایی عمومی سال 1916 در جیمزتاون آغاز شد. میان فرآیند قانون اساسی‌گرایی که در جریان استقلال ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاد و آن‌چه کمی بعد با همین نام در مکزیک روی داد تفاوتی چشمگیر وجود دارد.»

فهرست مطالب کتاب:
• مقدمه
• پیشگفتار
• فصل اول: خیلی نزدیک، خیلی متفاوت
• فصل دوم: نظریه‌هایی که جواب نمی‌دهند
• فصل سوم: تولید فقر و غنا
• فصل چهارم: تفاوت‌های کوچک و برهه‌های سرنوشت‌ساز: وزن تاریخ
• فصل پنجم: من آینده را دیده‌ام، و نتیجه بخش است.
• فصل ششم: جدایی
• فصل هفتم: نقطه عطف
• فصل هشتم: در سرزمین ما نه: موانع توسعه
• فصل نهم: توسعه معکوس
• فصل دهم: «پراکندگی رفاه»
• فصل یازدهم: تکاملی
• فصل دوازدهم: چرخه شوم
• فصل سیزدهم: امروزه چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟
• فصل چهاردهم: در هم شکستن قالب
• فصل پانزدهم: فهم فقر و غنا
• کتاب‌شناسی منابع و مقالات
• منابع نقشه‌ها
• کلیدواژه
خواندن کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟
همۀ ما از عدم توازن ثروت و امکانات در کشورهای مختلف دنیا باخبریم و تفاوت‌های ظاهری بین کشورهای توسعه‌نیافته، درحال توسعه و پیشرفته را می‌دانیم. اما چه چیزی در عمق این تفاوت‌ها وجود دارد؟ دلایل واقعی شکست یا پیروزی ملت‌ها چیست؟ چگونه برخی از کشورها بدون داشتن منابع طبیعی به ثروت و صنایع پیشرفته دست‌یافته‌اند و برخی دیگر با وجود منابع بسیار، گرفتار فقر و فساد گسترده شده‌اند؟ چگونه می‌توان به فقر و شکست ملت‌ها پایان داد؟ اگر پاسخ این سوال‌ها برایتان مهم است، این کتاب را بخوانید. لازم نیست حتما دانشجوی علوم اقتصادی یا سیاسی باشید.

درباره نویسند‌ه‌های کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند
دارون عجم اغلو اقتصاددان آمریکایی ترک تبار در سال 1967 به دنیا آمد. او از سال 1993 استاد مؤسسۀ فناوری ماساچوست بوده و از سال 2019 استاد اقتصاد دانشگاه ام‌آی‌تی است. عجم اغلو در استانبول به دنیا آمد و کارشناسی ارشد و سپس دکترایش را در 25 سالگی از دانشگاه اقتصاد لندن دریافت کرد. او قبل از پیوستن به دانشگاه ام‌آی‌تی به مدت یک‌سال سخنران دانشگاه اقتصاد لندن بود و در سال 2005 مدال جان بیتس کلارک را دریافت کرد. عجم اغلو بیشتر به‌خاطر فعالیت‌هایش در زمینۀ اقتصاد سیاسی به شهرت رسید. او صدها مقاله با همکاری سایمون جانسون و جیمز رابینسون تألیف کرده است. او با همراهی رابینسون کتاب‌های ریشه‌های اقتصادی دیکتاتوری و دموکراسی (2006) و چرا ملت‌ها شکست می‌خورند (2012) را نوشت. عجم اغلو یک میانه‌رو سیاسی است که به اقتصاد بازار تنظیم شده بسیار اعتقاد دارد. او مرتباً در مورد مسائل سیاسی، نابرابری اقتصادی و انواع سیاست‌های خاص اظهار نظر می‌کند.

جیمز آلن رابینسون در سال 1960 به دنیا آمد. او اقتصاددان و دانشمند سیاسی بریتانیایی و در حال حاضر استاد مطالعات تعارضات جهانی در مؤسسۀ سیاست عمومی هریس در دانشگاه شیکاگو است. او مدیر مؤسسۀ پیترسون نیز است. رابینسون قبلاً بین سال‌های 2004 تا 2015 در دانشگاه هاروارد و همچنین دانشگاه کالیفرنیا و کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه ملبورن تدریس کرده است. او با تمرکز بر نهادهای اقتصادی و سیاسی زیربنایی که باعث رونق برخی ملت‌ها و سقوط برخی دیگر شده است به بررسی تفاوت کشورها می‌پردازد.

واکنش‌ها به کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند
شش اقتصاددان برندۀ جایزۀ نوبل و شماری از اندیشمندان این کتاب را تحسین کرده‌اند. 

«...جسورانه، پرحرف، به شدت جاه‌طلبانه و در نهایت امیدوارکننده. در واقع ممکن است این اثر یک شاهکار باشد.» - واشنگتن پست

«گرچه برای دانشجویان اقتصاد و علوم سیاسی نوشته شده اما برای خوانندگان معمولی هم مفید است چون نویسندگان با ظرافت از دانش خود استفاده کرده‌اند.» - کرکاس ریویوز

«چرا ملت‌ها شکست می‌خورند یک پژوهش عالی و نمایشی از خشونت اقتصادی است.» -روزنامه وال‌استریت
امتیازات
کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند از سایت آمازون امتیاز 4.5 از 5 و از سایت گودریدز امتیاز 4.1 از 5 را به دست آورده است.

جوایز کسب شده
بهترین کتاب غیرداستانی به انتخاب گودریدز

حواشی حول محور کتاب
کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند، کتابی تأثیرگذار در مورد نقش نهادها در شکل‌گیری اقتصاد کشورها معرفی شد و محققان و رسانه‌های زیادی تفسیر گسترده‌ای از کتاب ارائه کردند.

تحلیل سی بوک از کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند
خوانایی کتاب و روان بودن 
کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند نگاه شما را به جهان تغییر می‌دهد. شاید بدون خواندن این کتاب هرگز متوجه نشوید چه تفاوت‌های ساده‌ای در کشورها می‌تواند منجر به تفاوت‌های شدید استانداردهای زندگی شود. برای همین کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌‌خورند یک کتاب سرنوشت‌ساز است که می‌توان از آن نکات ارزنده‌ای آموخت. این کتاب با اینکه به دست دو اقتصاددان نوشته شده است، اما روان و ساده است و بدون دانش سیاسی و اقتصادی می‌توانید آن را بخوانید و بیاموزید.

شرایط تهیه کتاب 
می‌توانید کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب فا فایل  تهیه نمایید.

برخلاف همسایگان شمالی، دموکراسی برای آنها تجربه‌ای بسیار تازه محسوب می‌شود. تا زمان اصلاحات سیاسی در سال دو هزار میلادی، نوگالس سونورا دقیقاً به‌مانند سایر بخش‌های مکزیک، تحت کنترل فسادآمیز «حزب انقلابی نهادی ۷» قرار داشت.

چگونه ممکن است دو نیمۀ یک شهر تا این حد با هم متفاوت باشند؟ میان آنها هیچ اختلافی در جغرافیا، آب و هوا یا نوع بیماری‌های شایع در منطقه وجود ندارد، زیرا میکروب‌ها برای تردد میان دو بخش آمریکایی و مکزیکی این شهر با محدودیتی روبه‌رو نیستند. در این دو شهر وضعیت سلامت بسیار متفاوت است، اما این موضوع هیچ ربطی به امراض محیطی ندارد؛ بلکه به خاطر عدم برخورداری اهالی جنوب حصار از بهداشت مناسب و مراقبت‌های مطلوب پزشکی است.

 

 

منبع :

دانلود کتاب چرا ملت ها شکست می خورند

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی